Rarement aussi unanime, la critique américaine a donc réservé à (Brendan,) The Secret of Kells un accueil plutôt dithyrambique. C’est d’abord l’ambition graphique du film qui a beaucoup plu à des journalistes habitués à des longs-métrages plus formatés. Box-Office magazine a ainsi écrit que le film était « a pure delight », lui octroyant au passage une note de 4.5/5.
Le Wall Street Journal qui sur la même page de son site internet rebaptise Clash of The Titans, Crash of The Titans, (rien à voir, mais c’est assez drôle) signale que « the soul of the film lies in its ravishing colors, and in exuberantly stylized images that pay homage to Celtic culture and design, together with techniques and motifs that evoke Matisse, Miyazaki and the minimalist cartoons of UPA »>I. Des influences qui, on le sent bien, plaisent beaucoup à son critique Joe Morgenstern.
On reparle de Myazaki dans le Los Angeles Times qui jongle avec la sensation d’anachronisme que dégage le film : « The Secret of Kells » is an anachronism many times over, and what a good thing that turned out to be. A ravishing, continually surprising example of largely hand-drawn animation in the heyday of computer-generated imagery, an inexpensive and sophisticated European production in an age of broad-stroke studio films, even a spirited defense of books and bookishness while Kindles walk the earth, « Kells » fights the tide every way it can. »
Si le San Francisco Chronicle qui est aussi sous le charme de cette curiosité européenne souligne que le long-métrage n’avait pas la moindre chance de remporter l’Oscar pour lequel il était nominé (et on veut bien le suivre sur ce terrain), il insiste sur le parallélisme entre les techniques utilisées pour réaliser Brendan et l’art millénaire qu’il illustre. « The Secret of Kells » snagged an Oscar nod this year for best animated feature, an award it had zero hope of winning. But you can see why it was nominated, notwithstanding the slightness of its characters and the slimness of its plot. In its small, stubborn way, the film is a love letter to traditions that have endured since cave dwellers painted the walls at Lascaux. Its own breathtaking artistry is a tribute to the steady hands that drew the Book of Kells – and the steady hands that keep at it today, realizing whole worlds from blank pages. »
Même son de cloche dans USA Today qui souligne que « The mostly hand-drawn animation captures the art of the medieval era, augmented occasionally by computer animation. Scenes feature intricate Celtic designs in riotous colors worked into the landscape and elsewhere, including axe handles, tree bark, scaffolding and faces. The film’s vibrant and melodious Irish folk-flavored musical score heightens the overall enchanting quality. »
Conclusion: « This beautifully drawn adventure will resonate with all ages — with an involving story and appropriate message for the youngest audiences, as well as striking imagery to captivate those far older. »
On pourrait bien sûr continuer longtemps cette revue de presse, mais son unanimité pourrait rapidement s’avérer ennuyeuse : Variety, The New York Times, Village Voice, The Boston Globe, Hollywood Reporter ou The Chicago Sun-Times sont en effet au diapason. Et encore… la liste est loin d’être exhaustive. Si certains après ça s’étonnent que Tomm Moore est à présent dans le collimateur de tous les studios d’animations américains, nous leur suggérons de… Relire cet article ?
11